Jedno z nejběžněji používaných slov ve světě displejů a monitorů je Pixel (zkratka px nebo méně častěji pel). Tento termín vznikl z anglického sousloví "picture element", česky "obrazový bod/prvek" a označuje atomickou bezrozměrnou jednotku rastrového obrazu s jednou konkrétní barvou. Definování barvy pixelu může být učiněno například kombinací základních barev červené, zelené a modré (barevný model RGB) nebo základními barvami jiných barevných modelů (CMYK a další). Dvourozměrná matice různě barevných pixelů představuje dvourozměrný obraz na libovolném zobrazovacím zařízení. Důležitým parametrem u zobrazovacích zařízení tak bývá rozlišení, které deklaruje velikost zobrazovací plochy pomocí součinu počtu horizontálních a vertikálních pixelů. Běžně se tedy například setkáváme s označením rozlišení Full HD 1920x1080 pixelů.
Vzhledem k tomu, že pixel je bezrozměrná jednotka obrazu, závisí jeho velikost pouze na interpretaci konkrétním typem zobrazovacího zařízení. Například u analogových monitorů lze velikost pixelu upravovat změnou rozlišení obrazovky. Pevnou fyzickou velikost jednotlivých pixelů oproti tomu najdeme u LCD displejů, kde existuje jedno tzv. nativní rozlišení a tím i jasně daná velikost jednotlivých obrazových bodů.
K personalizaci obsahu, poskytování funkcí sociálních sítí a analýze návštěvnosti používáme cookies.
Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka umožňovala základní funkce jako navigace mezi jednotlivými stránkami webu a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění chování a vzhled. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické cookies nám pomáhají, abychom porozuměli, jak návštěvníci používají tyto webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají a sdělují informace.
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit relevantní reklamu na tomto webu, sociálních sítích a webech napojených do reklamních sítích. Relevantní a zajímavé reklamy jsou pak přínosné jak pro jednotlivého uživatele a tak pro vydavatele a inzerenty třetích stran.
Více si o zásadách ochrany osobních údajů na dyso.cz můžete přečíst zde.