3D Studio MAX (zkráceně též 3ds max) je program pro modelování 3D objektů a tvorbu 3D animací. Program vyvíjí společnost Autodesk, která je také známá programem AutoCAD. 3ds max se během posledních 20ti let prosadilo jako univerzální software pro tvorbu 3D grafiky a je s oblibou používáno v předních společnostech nejen herního a filmového světa.
Rok | Verze programu | Zajímavosti |
---|---|---|
1990 |
První verze (pro MS-DOS) |
Přináší možnost kreslení křivek, editaci objektů na různých úrovních a animaci objektů.
Prodává se za 3495 dolarů. |
1992 | 3D Studio R2 | K dispozici je více nastavení pro přizpůsobení GUI. Zvlášť jsou prodávaný pluginy přidávající do 3D Studia časticové systémy, odlesky objektivu apod. |
1994 | 3D Studio R4 | Přidány nové funkce jako "Inverse Kinematics" (bones and joints) nebo stínovaný náhled scény. |
1995 | 3D Studio MAX | Představena 32-bitová verze pro platformu Windows NT. První firmy začínají s komerční výrobou pluginů pro 3D Studio. |
1996 | 3D Studio MAX R1.1 | Program je poprvé použit při tvorbě filmových vizuálních efektů a to pro film Johnny Mnemonic (Keanu Reeves) |
1998 | 3D Studio MAX R2.5 | Přidána podpora pro práci s NURBS a sledování pohybu kamery. Program je použit pro tvorbu vizuálních efektů pro film Ztraceni ve vesmíru. |
1999 | 3D Studio MAX R3 | Scanline renderer je vylepšen o podporu připojitelných plugin, které řeší antialiasing a supersamplování. |
2000 | 3ds max R4 | Verze MAX R4 přináší vylepšený systém "Inverse Kinematics", výrazné změny v GUI. Hra The Sims od EA, která byla vytvořena pomocí 3D Studia se stává nejprodávanější hrou všech dob. |
2002 | 3ds max 5 | Výchozí renderer "Scanline renderer" je vybaven novým podsystémem pro výpočet světla. |
2003 | 3ds max 6 | Mental ray renderer je nyní součástí standardního vydání 3D Studia. Objevuje se nástroj Particle Flow pro komplexní práci s částicemi. |
2004 | 3ds max 7 | Nový modifikátor "Edit Poly" pro práci s vrcholy, hranami a plochami objektu. Dále se objevuje podpora pro generování a renderování normálových map. |
2005 | 3ds max 8 | Objevuje se nástroj pro tvorbu vlasů (Hair and Fur) a také vylepšení při editaci polygonů. |
2006 | 3ds max 9 | První vydání, které obsahuje jak 32 bitovou tak i 64 bitovou verzi programu. |
2007 | 3ds max 2008 | Od tohoto vydání je verze vždy označená nadcházejícím rokem. |
2008 | 3ds max 2009 | Program je použit při tvorbě filmu Cesta do středu Země 3D. |
2009 | 3ds max 2010 | Program je použit při tvorbě dechberoucích vizuálních efektů do filmu "2012". |
2010 | 3ds max 2011 | První verze programu, která plně podporuje Windows 7. Novinkou je zde nový editor materiálů, který nabízí práci s uzly. |
2011 | 3ds max 2012 | Přidán MassFX (unifikovaný systém pro simulace) a k němu modul mRigids pro dynamiku pevných těles. Dále se objevuje nový renderer "iray", který má konkurovat komerčnímu rendereru "vray". |
2012 | 3ds max 2013 | Přidán nástroj pro tvorbu křivky ve tvaru vejce "Egg spline". Výrazné vylepšení nástroje "Hair and Fur" - lepší náhled a využití paměti. |
K personalizaci obsahu, poskytování funkcí sociálních sítí a analýze návštěvnosti používáme cookies.
Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka umožňovala základní funkce jako navigace mezi jednotlivými stránkami webu a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění chování a vzhled. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické cookies nám pomáhají, abychom porozuměli, jak návštěvníci používají tyto webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají a sdělují informace.
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit relevantní reklamu na tomto webu, sociálních sítích a webech napojených do reklamních sítích. Relevantní a zajímavé reklamy jsou pak přínosné jak pro jednotlivého uživatele a tak pro vydavatele a inzerenty třetích stran.
Více si o zásadách ochrany osobních údajů na dyso.cz můžete přečíst zde.