Možná jste si již všimli, že pokud pomocí Googlu hledáte nějakou stránku, mohou se výsledky vyhledávání lišit podle prohlížeče, který zrovna použijete. Dejme tomu, že máte na svém počítači nainstalovány webové prohlížeče Chrome, Firefox i Operu. Rozhodnete se zkontrolovat pozice Vašich webových stránek na konkrétní klíčové slovo a jednou tak učiníte ve Firefoxu, později třeba v Chromu a pak zkusíte vyhledávat z mobilní verze Opery. Ani jednou však výsledky na prvních stránce nebudou vypadat stejně. Proč se tomu tak děje?
Příčinou jsou 4 hlavní faktory, které výsledky vyhledávání ovlivňují a pokud řešíte SEO pro Váš web, je třeba s následujícími proměnnými počítat.
Souvislost výsledků vyhledávání s aktuální zeměpisnou polohou uživatele dávno není neznámou vlastností vyhledávače Google ani dalších. Stačí i relativně malá změna zeměpisné polohy uživatele (pár kilometrů) při vyhledávání a výsledky se mohou lišit. Představte si například situaci, kdy hledáte ve městě kavárnu. Vyhledávač Vám nabídne tu, která se podle dostupných informací jeví jako ta nejbližší. Z toho vyplývá, že pokud budete o pár kilometrů jinde, budou výsledky vyhledávání odlišné. Může se to celé ještě zkomplikovat tím, že Google zjišťuje zeměpisnou polohu i ve spolupráci s prohlížečem, který je většinou schopen poskytnout geografické informace (záleží na aktuálním nastavení).
Google si ukládá jak vyhledávaná slova tak i následně navštívené stránky na klientské zařízení v podobě cookies a těchto informací pak využívá a přizpůsobuje podle nich další výsledky vyhledávání. Ukládání cookies je vždy vázáno na konkrétní prohlížeč a díky tomu mezi prohlížeči vznikají rozdíly ve výsledcích.
Výsledky vyhledávání na mobilním zařízení se často liší od hledání na notebooku nebo stolním počítači. Zjednodušeně se dá tvrdit, že vyhledávače se snaží dávat přednost webovým stránkám, o kterých ví, že se rychleji načítají a jsou optimalizované pro zobrazení na displeji tabletů a mobilních telefonů. I pro mobilní zařízení existuje celá řada různých webových prohlížečů a v každém se mohou výsledky hledání lišit. Důvodem je opět snaha vyhledávače ukládat cookies v právě použitém mobilním prohlížeči.
Pokud používáte jeden prohlížeč více než ty ostatní, pravděpodobně jste v něm více "zabydlení" a možná trvale přihlášení k účtu Google. V tom případě si vyhledávač ukládá všechna vaše hledání, aby mohl neustále zlepšovat výsledky a poskytovat relevantnější odkazy. Tato funkce mění zobrazované výsledky výrazným způsobem. Podobné schopnosti mají i další velké vyhledávače.
Velkou variabilitu při zobrazování výsledků vyhledávání navíc ještě mírně znepřehledňují placené reklamní odkazy (AdWords, Sklik, atd.), které jsou řazeny před standardními odkazy z vyhledávání.
To už je ale zase jiný příběh :)
Chcete zjistit, jaké výsledky vyhledávání na konkrétní klíčová slova vidí ostatní uživatelé, například vaši zákazníci? Ideálním řešením je odhlášení se z účtu Google, kompletní vymazání historie v prohlížeči, včetně cookies. Ani tento způsob však nelze považovat za stoprocentnní, protože jsou stále ve hře výše zmíněné faktory č. 1 a č. 2.
K personalizaci obsahu, poskytování funkcí sociálních sítí a analýze návštěvnosti používáme cookies.
Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka umožňovala základní funkce jako navigace mezi jednotlivými stránkami webu a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění chování a vzhled. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Statistické cookies nám pomáhají, abychom porozuměli, jak návštěvníci používají tyto webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají a sdělují informace.
Marketingové cookies jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit relevantní reklamu na tomto webu, sociálních sítích a webech napojených do reklamních sítích. Relevantní a zajímavé reklamy jsou pak přínosné jak pro jednotlivého uživatele a tak pro vydavatele a inzerenty třetích stran.
Více si o zásadách ochrany osobních údajů na dyso.cz můžete přečíst zde.